onsdag 27 juni 2012

Bästa födelsedagen!

Vaknar upp idag och med en känsla jag saknat i flera år. Vilken bra födelsedag jag hade igår.
Dagen började lugnt för mig och selmis. sov lite middag på det så kom Magnus hem och strax efter kom mina föräldrar. De var snälla och gick ut och lekte med tösen så vi kunde förbereda middagen.
Min syster skulle också komma och med Sig hade hon sin pojkvän Jim. Första gången vi träffade honom och han passar fint in i Anderssonsklanen!
Grillade färska salsicca, chorico och fläskytterfile.
Till det hade jag gjort en färskpotatissallad med krämig senapsdressing, bacon, sparris, romanskas och massa parmesanost.





Gudomligt god tallrik med blandsallad, skivad mozzarella, en salsa på tomat-rödlök-tryffelolivolja och crème de balsamico över. Toppa gärna med valfri lufttorkad skinka.





Allt avslutades med en god tårta som är glutenfri.
Marängtårta med citroncheesecakefylllning, egengjord snabb jordgubbssylt och toppad med grädde och jordgubbar. Hur enkel som helst!





Tog 2 dl jordgubbar och finhackade. Ta fram en liten kastrull och koka ihop jordgubbarna, 1\2 dl vatten och lika mycket socker ca 5 min i omrörning. Sedan ställ för att svalna (gärna över natten).
Ta en liten kartong Philadelphiaost och vispa ihop med 0,75dl socker. Tillsätt ett halvt ägg och rör. Smaksätt gärna med pressad citron. Kan gärna vara syrlig då marängen balanserar ut det.
Vispa grädden med lite vaniljsocker.
Lägg ett lager av cheesecakefyllningen på en marängbotten, sedan sylten och sist på med marängtoppen. Klä sedan in den i grädde och lägg på valfri topping. Går fort kan jag säga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar