söndag 12 maj 2013

Moussaka LCHF


En stor moussaka alá LCHF
8 port.



800-1000g blandfärs
2 lökar
2-3 vitlöksklyftor
2 burkar krossad tomat
2 auberginer
Smör till stekning
Salt
Peppar

Ostsås:
4dl grädde
2,5dl creme fraiche
200g riven ost
1 tsk kanel ( börja med mindre och smaka av om du är osäker)
Lite vitpeppar
( detta blir rejält med ostsås för jag älskar det men lägg i så mycket ni vill i gratängen.)

Riven ost till gratineringen.


Jag har modifierat receptet lite efter min smak.

Sätt ugnen på 180 grader.
Skiva auberginen i skivor om 0,5-1cm. Lägg de på en plåt med bakplåtspapper, salta och låt stå i 10 min. Torka sedan av ovansidorna med papper, vänd dem om och gör samma procedur.
När ni fått ut lite av vätskan så ställ in plåten i 10-15 min tills de blivit lite mjuka.

Stek den upphackade löken i smöret, tillsätt köttfärssen. Till sist i med kryddor, krossad tomat och pressad vitlök. Låt koka ihop i några minuter.

Häll grädden och creme fraichen i en kastrull och värm på medelvärme. När den fått upp lite temperatur så lägg i osten och rör till allt smält ihop. Smaka av med kanelen och lite vitpeppar.

Varva färsröran, ostsåsen och auberginen i en stor form, toppa med riven ost.
Låt den vara inne i ugnen ca 45.
Låt den gärna få stå och dra sig en halvtimme så den stabiliserar sig, är lite lös när den kommer ur ugnen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar